kwijt in het buitenland; wat nu?
h***@gmail.com
2013-07-18 18:55:15 UTC
Dag allemaal,

Een tijd geleden heb ik al eens wat geplaatst over mijn zoektocht naar het leven van Wilhelmina van de Nieuwenhof (Gemert, 1851). Inmiddels weet ik dat ze in 1891 van Indië terugkeerde naar Nederland op verlof, in 1894 van rechtswege ontslagen werd, en daarna in Den Haag verbleef. Uit correspondentie in het archief van het Ministerie van Koloniën bleek haar adres, want ze stond niet in het bevolkingsregister ingeschreven. Uit het bevolkingsregister maakte ik wel op dat ze bij een familie woonde die ook uit Indië was teruggekeerd. Daarna liep lange tijd het spoor dood, omdat ik aan de bevolkingsregisters niets had. Een tijd geleden raadpleegde ik de memories van successie van enkele broers en zussen, van wie een deel als jongvolwassene kinderloos stierf. Daaruit bleek dat ze in elk geval in de periode 1897-1900 in het Italiaanse Varazze woonde (!), mogelijk ook weer kurend vanwege haar tbc. Ik heb contact gehad met de afdeling bevolking van die stad, maar daar stond ze niet in het bevolkingsregister ingeschreven en is ze ook niet getrouwd of overleden. In Nederland kom ik haar daarna nergens meer tegen, in elk geval niet in de bevolkingsregisters van haar geboorteplaats Gemert, Den Haag en enkele andere grote steden. Ook de memories van haar laatste broer en diens vrouw (resp. 1915 en 1925) noemen haar niet, want ze maken elkaar tot erfgenamen en na de dood van de vrouw de familie van haar kant. De oudste familieleden die ik van die kant nog heb, geboren in 1928 en 1933, wisten niet van Wilhelmina's bestaan (ze moesten oudtante zeggen).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit onderzoek vlot kan trekken?

groet,
Luuk
Jaap
2013-07-19 07:32:33 UTC
Post by h***@gmail.com
[...]
Kijk eens op kranten.kb.nl, daar vind je haar verloving in Batavia in
1905. Misschien is dat een dochter van haar....
jaapjvanveen @ kabelfoon nl
h***@gmail.com
Kranten zijn helemaal uitgesponnen. Die dame in Batavia is iemand anders, helaas...
h***@hccnet.nl
2013-07-19 08:42:14 UTC
Morgen

Dit wist je?:

Pierre van de Nieuwenhof (1814-1893)

Pierre van de Nieuwenhof

Afbeelding gewenst

Persoonsinformatie
Volledige naam Pierre van de Nieuwenhof
Roepnaam Peter
Geboorteplaats Gemert
Geboortedatum 18 januari 1814
Overl.plaats Gemert
Overl.datum 16 februari 1893
Partner(s) Mechelina van den Berkmortel
Beroep(en) landbouwer

Pierre (Peter) van de Nieuwenhof (1814-1893) was een Gemertse landbouwer,
woonachtig aldaar aan de Nieuwstraat B 242, die in Deurne grond bezat en
vanaf 1872 eigenaar was van de hoeve Ter Eijnde.

Peter werd geboren als derde kind van Wilhelmus van de Nieuwenhof
(1778-1846) en Joanna Maria Michels (1786-1859). Op 2 maart 1848 trouwde hij
te Gemert met Mechelina van den Berkmortel (Deurne, 18 september 1822 -
Gemert, 14 juni 1865), dochter van Arnoldus van den Berkmortel en Maria van
Veghel.

Uit dit huwelijk werden de volgende kinderen geboren:
1. Wilhelmina van de Nieuwenhof (Gemert, 17 januari 1851 - na 1895),
religieuze bij de zusters Ursulinen van Grubbenvorst te Venray (1870-1872),
Grubbenvorst (1872-1880), Batavia-Noordwijk (1880-1887) en
Batavia-Weltevreden (1887-1888), uitgetreden in 1888, wereldlijk
onderwijzeres op Java (1888-1895), waarvan op verlof in Nederland tussen
1891 en 1895

In Batavia verloven zich op 4-11-1905 een Wilhelmina van de Nieuwenhof en
een L.Ch.Holm.

Maar... je schrijft toch zelf:

dus je weet wanneer ze overleed.

Dat wist ik, dat stuk heb ik namelijk zelf geschreven ;-) En nee, we weten helaas niet wanneer Wilhelmina overleed. Een overlijden van Wilhelmina v.d. Nieuwenhof in 1918 in Batavia is haar naamgenoot uit 1905. Die naamgenoot werd ook in Batavia geboren, haar ouders zijn me nog onbekend.
Jan Lafeber
2013-07-19 11:23:09 UTC
Post by h***@hccnet.nl
[...]
Zoals ik al een keer eerder in deze groep aangaf is de Wilhelmina
Nieuwenhof, die trouwde met Holm en die in 1918 in Malang werd begraven
een ander persoon dan de hier gezochte. Deze Wilhelmina werd in 1888
geboren in Batavia, trouwde met Holm en werd in 1918 begraven op de
begraafplaats te Malang (Klod jenglor)

710. Hier rust / mijn innig geliefde echtgenoote / Wilhelmina
Holm / geb. v/d Nieuwenhof / geb. Batavia 31 Jan. 1888 /
overl. 16 Nov. 1918.

(bron: Genealogische en Heraldische Gedenkwaardigheden betreffende
Europeanen op Java)

Jan Lafeber