Plaatsnamen in "Keuls land" - Joannes Lutgerus Geurts
Hans Visser
2009-08-21 11:21:29 UTC
Allen,

Mijn voorvader Joannes Lutgerus Geurts (~1752 - 4 nov 1826, Brielle),
wordt in verschillende plaatsen omschreven als:

Joannes Lutgerus Geurs kwam uit Bockem in het Ceulsland
Joannes Lutgerus Geurts kwam uit Voeschel in het Keuls land
Joannes Lutgerus Geurs kwam uit Keuleland van Vissel
Joannes Lutgerus Geurs kwam uit Opem in Keulen
Joannes Lutgerus Geurs kwam uit Visseling bij Keulen
Joannes Lutgerus Geurs kwam uit Visselen in Ceulsland

Heeft iemand een idee waar de genoemde plaatsen ergens in het Keuls
land te vinden zijn? Ik kan mij voorstellen dat Voeschel/Vissel/
Visseling/Visselen allemaal verbasteringen zijn van een enkele
plaatsnaam, maar hoe zit het met dan Bockem & Opem?

Gr,
Hans Visser
ubbenkotte
2009-08-21 11:43:02 UTC
Post by Hans Visser
Allen,
[...]
Hallo Hans,

Omdat ik gisteren voor iemand anders succes had in het forum van
www.ahnenforschung.net (Mantel bij Nassau Dillenburg), heb ik je vraag
ook daar gesteld: http://forum.ahnenforschung.net/showthread.php?p=217318#post217318
.

Gegroet,

Freddy
Hans Visser
2009-08-21 11:59:34 UTC
Freddy,

Perfect! Mijn dank is groot. Dat is een forum dat ik niet zo snel
zelf gevonden zou hebben. Ik ben benieuwd of er iets uitkomt!

Gr,
Hans
Richard Keijzer
2009-08-21 12:15:50 UTC
Post by Hans Visser
[...]
Dag Hans,

Kijk eens op de kaart van Blaeu uit 1645:

Iets boven Keulen (op de kaart gespeld als Collen) ligt een plaatsje
Bachum. Iets daar onder lag Fisnich. Misschien helpt dit?

Let op, de kaart is gekanteld, het noorden zit aan de rechterkant.

Groeten van Richard
ubbenkotte
2009-08-21 14:52:39 UTC
 http://www.library.ucla.edu/yrl/reference/maps/blaeu/coloniensis.jpg
[...]

Een aantal mogelijkheden zijn al binnengekomen op de Duitse site:

Visseling bij Keulen = Wesseling

Visselen in Ceulsland = Würselen

Opem in Keulen = Oppen-Haal oder Haal-Oppen ist ein südlicher
Stadtteil von Würselen

Bockem in het Ceulsland = Bachem liegt in Westen der Stadt Köln

Voeschel in het Keuls land = Kempen-Voesch Kreis Viersen

Eens kijken of de namen door mensen uit die buurt bevestigd worden.

Gegroet,

Freddy
M. Boers
2009-08-21 16:54:15 UTC
Je zou bij Bochem aan Bochum, NRW kunnen denken, maar dat ligt dichter bij
Dortmund dan bij Keulen.

Michaël Boers, Haarlem
E-Mail: michael.boers @ hccnet.nl
Liesoij/Liesoy/Lisois/Liegois, Franscella/Fransella/Francella
without the quotes in the subject and the body of the message
ubbenkotte
[...]
without the quotes in the subject and the body of the message- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Hallo Hans,

Het wordt waarschijnlijk toch iets duidelijker. Volgens Jupp liggen de
plaatsjes in de buurt van Krefeld: Visselen/Visseling/Voeschel/
=Fischeln bei Krefeld (http://de.wikipedia.org/wiki/Fischeln),
Bockem=Bockum zw Kaiserswerth und Wittlaer (Kaiserswerth is nu een
deel van Düsseldorf) en Opem=Oppum (http://de.wikipedia.org/wiki/
Oppum). Oppum en Fischeln liggen op een afstand van 2,5 km van elkaar.
Jupp heeft de naam Geurtz ook in Kaiserwerth gevonden. Ik heb hem al
gevraagd in welk boek hij het gevonden heeft, omdat hij het alleen
maar over een naslagwerk heeft.

Gegroet,

Freddy
ubbenkotte
[...]
Freddy- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Hallo Hans,

Jupp heeft een antwoord gegeven op mijn vraag n.a.v. zijn bronnen.
Hier zijn antwoord (met onderaan de vertaling)

Personengeschichtliches Nachschlagewerk"Düsseldorfer Trauregister"
Band 1, Teil2: Familienbuch Kaiserswerth Wittlaer
Hen=Henricus,Heinrich
El=Elisabetha
Jac=Jacob
WI=Wittlaer
Co=Conrad
Mg=Margaretha,Grietgen
dem Conrad und dem Grietgen ist ein Knabe geboren op 30-9-1703
Jo=Johann, Joes

Het boek is via de bibliotheek aan te vragen.
Tip als de Joannes Lutgerus niet te vinden is, ook bij Gorz en Görtz
zoeken
daar heb ik een Joannes rond die tijd, die naar de andere kant van de
Rijn is getrokken:
20.04.1777 KW (=Kaiserwerth) Gorz(Görtz) Johannes-Lenzen(Lentzen)
Maria Christina (hier Ondertrouw/huw. Lank 22.04.1777)
27.10.1780 Maria Catharina(Lank)
19.11.1784 Johann Anton (Lank)

Veel plezier met je verder zoektocht in het Krefeldse.

Gegroet vanuit Hengelo,

Freddy
ubbenkotte
[...]

Ik denk dat je toch in Krefeld moet gaan zoeken. Jupp ging uit van
Bockum (rechtsrheinisch) ten noorden van Kaiserswerth en westelijk van
Wittlaer, ten zuiden van Duisburg-Mündelheim. De gegevens van "zijn"
Bockum staan in het naslagwerk. Via Google vond hij een Krefeld-
Bockum. Zie:
http://maps.google.nl/maps?sourceid=navclient&hl=nl&rlz=1T4GGLL_nlNL328NL328&q=krefeld-bockum&um=1&ie=UTF-8&split=0&gl=nl&ei=WGKRSuaZO5LQ-QbpopDzDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=title&resnum=1

Gegroet,

Freddy
Hans Visser
2009-08-24 07:50:17 UTC
Hallo Freddy,

Als je op de kaart kijkt, ligt het trio Fischeln, Oppum en Bockum
inderdaad wel heel dicht bij elkaar. Het kan bijna niet anders dan dat
dit de heimat van Joannes Lutgerus Geurts was. Mijn dank aan jou en
alle anderen die aan de oplossing van deze puzzel hebben bijgedragen.

Nog een aanvullende vraag. Heb jij toevallig een idee of ergens is na
te kijken of en eventueel waar dtb boeken van die plaatsen te vinden
zouden kunnen zijn?

Gr,
Hans
Post by ubbenkotte
Freddy
ubbenkotte
[...]

Ik heb niets gedaan, alleen je vraag in het Duitse forum gesteld. Ik
zal Jupp namens jou bedanken en hem en anderen tevens vragen, waar de
DTB's van Krefeld te vinden zijn.

Gegroet,

Freddy
ubbenkotte
[...]

Ik heb Jupp niet gevraagd, maar zelf het antwoord gevonden:
Stadtarchiv Krefeld (http://wiki-de.genealogy.net/
Stadtarchiv_Krefeld). Op die site staat ook dat een Andre Stadler je
misschien verder helpen kan, indien je zelf niet naar Krefeld kunt
reizen.

Gegroet,

Freddy
Hans Visser
2009-08-27 07:31:43 UTC
Beste Freddy,

Dank ook voor deze informatie. Ik heb ook een beetje rondgekeken naar
genealogische bronnen van Krefeld en omgeving, en heb daar de iemand
van de "Westdeutschen Gesellschaft für Familienkunde eV, Bezirksgruppe
Krefeld" benaderd. Inmiddels weet ik dat er een doopinschrijving is in
Fischeln:

17 apr 1753 Joannes Ludgerus Goerds, zn van Petri Goerds x Sophiae
Peters

Deze inschrijving is nota bene ook bij de Mormonen terug te vinden
(als je maar weet op welke naam je moet zoeken). Kortom, het
identificeren van eerst de juiste lokatie, en vervolgens terugvinden
van de betreffende voorvader aldaar is 100% succesvol geweest.

Nogmaals mijn dank voor de verstrekte hulp van jouw kant!

Gr,
Hans Visser
Post by ubbenkotte
Post by ubbenkotte
Freddy
ubbenkotte
[...]

Graag gedaan en succes bij je verdere onderzoek.

Gegroet,

Freddy
ubbenkotte
[...]

Bij "jouw" thread op www.ahnenforschung.net heeft iemand hulp
aangeboden. Als je wilt, kan ik je met hem in contact brengen. Of hier
financiële consequenties aan verbonden zijn, weet ik echter niet, dat
zou je dan met Peter moeten afspreken.

Gegroet,

Freddy
Hans Visser
2009-09-02 07:43:44 UTC
Hallo Freddy,

Ik heb de bijdrage van Peter gelezen op ahnenforschung. JL Geurts was
katholiek, en was in Brielle werkzaam als broodbakker. Wat zijn vader
Peter/Petri Goerds deed heb ik geen idee van. Dat zou intressant zijn
om te weten. En wat ik op familysearch niet zo snel kon vinden was een
eventuele trouwinschrijving van de ouders van JLG. Mogelijk zijn ze
niet lokaal, maar ook dat valt lastig te controleren van hieruit. Ik
weet niet of er een soort van (katholiek) lidmaten register is in
Fischeln. Dat zou handig zijn. Mogelijk weet Peter dat.

Gr,
Hans
Post by ubbenkotte
Post by ubbenkotte