van der Vlies
Ben Tabbernee
2007-11-14 13:51:41 UTC
Hallo allemaal

Zoek alles met btrekking tot de familienaam van mijn moeder
van der Vlies.
Ik heb sterk de indruk dat een ieder met deze naam aan elkaar
verwant is.

Bij voorbaat hrtelijk dank voo de te nemen moeite

Groeten Ben Tabbernee Rotterdam Zevenkamp
H.J. Plankeel
2007-11-14 19:44:04 UTC
Dag Ben,
Vermoedelijk is van der Vlies een oorspronkelijk doopsgezinde familie.
Een Salomon Roelants, tinnegieter, afkomstig uit Antwerpen trouwt
Zierikzee 10 Nov 1591 met Jacomijntje Thomasdr van der Plas.
Hij was later brouwer.
Had twee zoons (Roelant en Josias), die zich later van der Vlies
noemen, een kleinzoon Roelant (fs Josias) geb c 1660, woont later in
Dordrecht, maar kinderen van hem zijn vermoedelijk weer in Zeeland,
heb ik wel eens gezien.
Doopsgezinden hadden in hun woonplaats maar een beperkte keus aan
huwelijkspartners, dus ze trokken veel naar elders.
Ik heb ook 1590/1600 wel eens een tinnegieter Roelants, eveneens uit
Antwerpen, in Delft gezien. Voornaam ben ik vergeten. Zou ook een
verwant kunnen zijn.
Succes ermee.
Vriendelijke groet,
Huib J. Plankeel
Post by Ben Tabbernee
[...]
Verwijder bij antwoord per email het cijfer 2 in het emailadres
When answering by email remove the number 2 in the emailaddress
Also, I'd like to hear about people who came from Breskens or Groede during the 17th and 18th century.
Ik ben geinteresseerd in mensen, die afkomstig zijn uit Breskens en Groede (17e en 18e eeuw).
Richard van Schaik
2007-11-14 19:57:28 UTC
Post by H.J. Plankeel
Vermoedelijk is van der Vlies een oorspronkelijk doopsgezinde familie.
Leuk hoe gedachten een andere kant op kunnen gaan. Ik heb een "van de
Vlis (of Vlassen)" in mijn boom staan en zat daar meteen aan te denken
als variant. Dan is namelijk de tak weer rooms (en dat ligt denk ik wel
heel ver verwijderd van dooprgezind, maar toegegeven ik ben niet goed
onderlegd in religies).

Groeten,
Richard
--
Richard van Schaik
***@THISwanadoo.nl
http://www.fmavanschaik.nl/
Dik Hogeweg
2007-11-16 16:28:38 UTC
Hallo Ben,

Ik heb een hele tak van der Vlies uit Schiedam.

Het begint met Pieter uit 1666.

Jacob van der Vlies geb 1701 te Schiedam (gehuwd met Crijntje Noteboom en
Maartje van der Linden) Hij heeft totaal 8 kinderen.

Mijn tak loopt verder met Pieter van der Vlies geb 14-05-1733 gehuwd met
Engeltje Trompers

Arij van der Vlies ged 28-05-1760 Schiedam geh Elisabeth Kool

Pieter van der Vlies geb 12-12-1801 Schiedam geh met Magteld van der Velden

Hier ga ik over op een vrouwelijke tak Johanna Elisabeth van der Vlies die
met Gerrit Robberegt trouwt.

Robberegt is de meisjes naam van een van mijn grootmoeders.

Ik denk dat ik in totaal ca 75 personen met de naam van der Vlies heb.

Zie jij hier enige aansluiting?

Met vriendelijke groet,

Dik
l***@z6.com
2008-01-13 03:47:18 UTC
Post by Ben Tabbernee
[...]
Hallo allen,
Ik :Laurens van der Vlies,zou graag meer willen weten over de herkomst
van mijn vaders familie.Ik weet dat zij goed vertegenwoordigd zijn in
hardinxveld-giesendam en ook wel van der vlist of alles wat daar op
lijkt heten.
Zelf weet ik alleen dat mijn grootvader jan willem van der Vlies was
en uit rotterdam kwam(gezin 7 kinderen) Hij was nogal wat ik zou
willen noemen een ruige man die kluisen kraakte vlak voor de oorlog en
tijdens de oorlog.hierna heeft hij een aantal maal in de gevangenis
gezeten voor deze vergrijpen en zijn leven verbeterd.
Door dit verleden is mijn oma op zijn zachts gezegd niet echt bereid
bereid mij meer informatie over hem te verstrekken en zou ik graag via
deze weg meer vernemen.Ik heb de indruk dat de van der Vliesen
eenvoudige lui waren en wil graag meer over hen weten.
Grt,
Laurens
Georgina van Adrichem
2008-01-13 08:19:55 UTC
Post by Ben Tabbernee
[...]
Hallo Laurens,
Als je grootvader niet meer leeft, dan kan je zijn persoonskaart
opvragen (indien je zijn geboortedatum weet) bij het CBG in Den Haag
daar moet in ieder geval de namen van zijn ouders op staan en kan je
via het archief in Rotterdam verder zoeken (als hij daar tenmiste
overleden is of gehuwd is)en kan je daar mee weer verder komen.
Georgina van Adrichem-Gijselhart